Forum www.isr.fora.pl Strona Główna www.isr.fora.pl
Forum studentów Instytutu Studiów Międzykulturowych UJ
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zajęcia Sekcji Filmowej Koła Nauk. w "Bombie"NOWE!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.isr.fora.pl Strona Główna -> Ogłoszenia wykładowców
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Pon 19:09, 06 Kwi 2015    Temat postu: Zajęcia Sekcji Filmowej Koła Nauk. w "Bombie"NOWE!

Przychylając się do próśb uczestników zajęć Sekcji Filmowej Koła Naukowego, najbliższe spotkanie odbędzie się 14-eg bm., we wtorek, w podziemiach klubu "Bomba", przy Pl. Szczepańskim. Poniżej podaje program na kwiecień i maj, dominuje w nim tematyka związana z europejskim kinem gatunkowym, zwłaszcza kinem grozy. Jest to motywowane przygotowywanym przeze mnie tomem prac pt. "EUROPEJSKIE KINO GATUNKOWE", jak również tematyką podejmowaną na zajęciach z Kulturotwórczego Znaczenia Sztuki Filmowej. Wszystkich chętnych, zapraszam serdecznie. Spotkania zaczynają się o godz. 20.30.
Przeznaczone są głównie dla studentów, ale wszyscy chętni do wysłuchania wykładu, są mile widziani.

14 kwietnia
BOMBOWE KINO W KRYPCIE
MARTIN (MARTIN, 1977) George’a A. Romero – czyli 30 oblicz wampira, albo co to jest „horror progresywny”.
OPIS: Zrealizowany ponad 30 lat temu, przez ojca „nowego horroru” – George’a A. Romero – film „Martin” jest mistrzowskim przykładem „horroru progresywnego” – łamiącego gatunkowe schematy i filmowe klisze, czyniącego z wykorzystywanego już setki razy przez filmowców tematu, motyw pozwalający na odkrycie głębokiej prawdy o ludzkiej naturze, skazanej na samotność ale desperacko od niej uciekającej, nawet w objęcia śmierci. W ujęciu Romero wampir jest nastoletnim socjopatą, polującym na samotne kobiety z fiolką chloroformu i żyletką do nacinania przegubów rąk. Ale do końca nie wiemy, czy mamy do czynienia z chorym psychicznie samotnikiem, czy może jednak to współczesne widmo Draculi, wyczarowane z kinematograficznych omamów i fantazji obecnych również w filmowym dziele twórcy NOCY ŻYWYCH TRUPÓW.

21 kwietnia
BOMBOWE KINO W KRYPCIE
CMENTARNA BALLADA O MIŁOŚCI I ŚMIERCI (DELLAMORTE, DELLAMORE, 1994), Michaela Soavi – romantyczne korzenie europejskiego horroru.
OPIS: Wyjątkowy film Micheala Soaviego jest przykładem włoskiego horroru komediowego, luźno nawiązującego dla klasyki gatunku – horrorów giallo, Dario Arento (u którego Soavi terminował jako asystent reżysera) i dzieł Sama Raimiego, zwłaszcza klasycznego cyklu „Martwe zło”. Soavi puszcza wodzę swej nieposkromionej wyobraźni filmowej dając nam dzieło tyleż zabawne, co zastanawiające, próbujące rzucić światło na nierozerwalny splot popędu życia i śmierci niepodzielnie rządzący ludzką duszą i ludzkim ciałem. Ten film to przykład gatunkowej hybrydy, zanurzonej w literackich i filmowych konfliktach, erudycyjnej gry w ekranowe straszenie.

28 kwietnia
BOMBOWE KINO W KRYPCIE
POTOMSTWO, (THE BROOD, 1979), Davida Cronenberga –czyli kwintesencja „body horroru”.
OPIS:„Body horror” – czyli „horror cielesny”, dziecko genialnej i chorej imaginacji Davida Cronenberga, którego twórcze niepokoje zrodziła obserwacja śmiertelnie chorego ojca, którego ciało w fazie choroby przybierało dziwne, fantastyczne kształty. „Potomstwo” to być może najpełniejsza, filmowa wypowiedź kanadyjskiego reżysera na temat ograniczeń ludzkiej cielesności i prób jej przekraczania, zaklęta w niesamowite, przerażające obrazy jakby wyjęte z głębi ludzkich koszmarów.

5 maj
BOMBOWE KINO W KRYPCIE
FALE PRZERAŻENIA (SHOCK WAVES, 1977) Kena Wiederhorna – czyli rzecz o „nazi-horrorze”.
III Rzesza, obok Sowieckiej Rosji Stalina, była największym koszmarem w historii ludzkości. Jej ideologiczne korzenie tkwiły w okultystycznych praktykach i quasi-naukowych eksperymentach. Nic więc dziwnego, że współczesne kino grozy podjęło temat nazistowskich tajemnic, czyniąc je wdzięcznym tematem filmowym. Przykładem takiego „nazi-horroru” jest niezwykły, będący przykładem połączenia kina grozy i widowiskowego filmu przygodowego, „atmosferyczny” horror Kena Wiederhorna, przy swym rozrywkowym odium próbując zmierzyć się również z autentycznymi koszmarami przeszłości.

12 maj
BOMBOWE KINO W KRYPCIE
BRAMA PIEKIEŁ (PAURA NELLA CITTA DEI MORTI VIVENTI, 1980) Lucia Fulciego – „spaghetti-horror”-próba definicji.
Lucio Fulci (1927-1996)był Sergiem Leone włoskiego kina grozy – który swe studia medyczne wykorzystywał chętnie w pracy filmowca, z precyzją chirurga eksponując ludzkie wnętrza (w dosłownym tego słowa znaczeniu). Ale BRAMA PIEKIEŁ, a dokładnie MIASTO ŻYWEJ ŚMIERCI – to dziwny, niepokojący film grozy, prócz przerażenia stawiający ważne pytania na temat współwystępowania świata cielesnego i duchowego.

19 maj
BOMBOWE KINO W KRYPCIE
HALLOWEEN, 1979, Johna Carpentera – czyli amerykański spadkobiercy „giallo”.
John Carpenter (ur. 1948) mistrz amerykańskiego horroru, który w swych filmowych produkcjach wskrzesza literackie widma prozy Poego i Lovecrafta, tworząc na ekranie przekonujące wizje wywołujące strach i przerażenie, wszedł do filmowego biznesu dzięki filmowi, który w równym stopniu nawiązywał do włoskiego kina grozy giallo, co do literackiego „Amerykańskiego Gotyku”. „Halloween” – opowieść o enigmatycznym mordercy który niczym „anioł śmierci” niesie zagładę mieszkańcom miasteczka Haddonfield zredefiniowała amerykański horror czyniąc z niego pole psychologicznych i antropologicznych eksploracji.

26 maj
BOMBOWE KINO W KRYPICE
TEKSASKA MASKAKRA PIŁĄ ŁAŃCUCHOWĄ (THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE, 1974), reż. Tobe Hooper – czyli co to jest „Nowy Horror”.
Jeśliby układać listę najbardziej przerażających filmów grozy w historii X muzy film Hoppera znalazłby się z pewnością na samej górze zestawienia. A jednak ten owiany legendą, dziś już kultowy film, wbrew obiegowym opiniom i pozornie wszystko mówiącemu tytułowi, straszy nie tyle realizmem scen przemocy co niepowtarzalną, przytłaczającą atmosferą, przez którą przebije smoliście czarny humor. Warto przyjrzeć się dziełu Hoppera i całej jego twórczości i zastanowić się nie tylko nad jego wpływem na współczesną kulturę (nie tylko amerykańską), ale także nad jego innymi antropologicznymi implikacjami.

Prowadzenie i przygotowanie dr Piotr Kletowski – opiekun Sekcji Filmowej Koła Naukowego Instytutu Studiów Międzykulturowych UJ.


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Pon 17:06, 13 Kwi 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.isr.fora.pl Strona Główna -> Ogłoszenia wykładowców Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin